Ett modigt IOGT-NTO

Alltså, tiden. Den går så fort. Det är snart juni och snart 2 års en jag började på IOGT-NTO. Vart tar tiden vägen. Inser allt mer att jag sällan stannar upp och ser lite vad jag som medlem och anställd har kunnat bidra med under åren. Allt från tiden när jag jobbade på UNF, NBV och nu på IOGT-NTO. Det är en ära att få ägna minst 1/3 av sina dagar åt att arbeta för IOGT-NTO. Vardagslyx i sin rätta bemärkelse.

Som ni vet har jag varit projektledare för Fyll livet. En kampanj som lanserades för ett år sedan och avslutas nu i dagarna. Det har varit en kampanj som rört om i grytan, både för rörelsen men också externt. Jag har sett IOGT-NTO bli modigare och vågat ge sig in om mark man inte riktigt känner sig bekväm med. Jag har organisationen växa och sett hur jag kunnat vara med och utveckla organisationens kommunikation på flera plan. Det känns riktigt häftigt att få vara en del av det.

Jag är stolt över att ligga bakom Fyll livet tillsammans med många andra. Att IOGT-NTO skulle skapa en egen serie som går under namnet Vinballen & Ökenråttan var nog ingen som tänkte. Inte heller att vi skulle bryta helt ny mark hos en grupp individer vi tidigare inte brytt oss om att närma. Det ska bli så intressant att få påbörja det stora utvärderingsarbetet för kampanjen och se till vad det faktiskt konkret har lett till. Men det får bli först senare i år.

1 februari tog jag över ett till ansvarsområde, och det gällde kring den digitala kommunikationen.  Man kan säga att jag haft två tjänster som löpt bredvid varandra. Det har varit spännande och intensivt, framförallt väldigt lärorikt. Här jobbar vi nu med att skapa fler förutsättningar för engagemang och närvaro digitalt.

Jag är väldigt nöjd att den mobiliseringsfas kampanjen Fyll livet jag jobbat med gick in i, och nu tar ett vi det ett steg vidare och blir en helt ny kampanj – en valkampanj! Samtidig avslutar vi Fyll livet som kampanj, men mycket av det arbetet följer med nu.

I vår nya kampanj har jag fått använda mina kunskaper och erfarenheter tillsammans med andra kollegor och utvecklat något fantastiskt. En kampanj där det passar 100% att vi som gräsrotsrörelse är motorn i det hela. En kampanj där vi faktiskt bjuder in andra som inte är medlemmar att driva våra frågor. Det tycker jag är starkt och modigt. Vi förenar det hela med nya digitala verktyg för att kunna driva engagemang både hos medlemmar och våra sympatisörer.

Åh, jag inser att jag skulle kunna skriva flera sidor, men jag får hejda mig. Ska jag sammanfatta allt är jag så otroligt glad över att IOGT-NTO gett mig stort förtroende för att utveckla vår organisation och bryta ny mark. Jag har fått leda arbetet med en varumärkeskampanj och nu vara drivande i en valkampanj.

Imorgon lanserar vi fösta steget i vår valkampanj brett i landet. Håll utkik, vi har lite över 100 dagar på oss att påverka våra politiker. Tillsammans kommer vi göra det!
/Samuel Somo

Detta inlägg publicerades i Fyll Livet, Kampanj och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar