31 dagar senare

Projektledaren här igen, ja ni vet ju för kampanjen nästa år. 31 dagar har gått sedan jag intog kansliet i Stockholm iklädd rollen som projektledare.
Det har varit en händelserik och intensiv månad. När man tidigare har arbetat inom rörelsen i många år tror man ibland att inget nytt finns att lära. Naivt Samuel, naivt.. Jag har lärt mig så sjukt mycket dessa dagar, så kort tid men ändå så många nya insikter och lärdomar.

Men vad har hänt under oktober månad? Som de flesta projekt finns alltid en startsträcka utan dess like. När vi pratar i den storleksordning på projekt som vi jobbar med nu är det många bollar som ska kastas i luften och samtidigt kontrolleras. Min chef Sofia och mina kollegor har gjort ett grymt förarbete och gett mig väldigt bra förutsättningar för en bra och snabb start.
Den här perioden har vi jobbat med grunden för projektet, utformning, arbetssätt, målformulering, struktur, planering, samverkan och mycket mer.
När vi pratar om kampanjen pratar vi om kampanjen i två delar, en intern och en extern. I stora drag så är kampanjen en varumärkeskampanj. Vi ska helt enkelt bli mer välkända. Precis vad kongressen beslutat om.
Ja, så rent krasst skulle vi kunna köpa massa reklamplats i tex. traditionell media. Köra intensivt några månader och sen hoppas på att vi blivit mer kända ute i landet. Men riktigt så tänker inte vi jobba.

Får att nå ut till allmänheten så mycket som möjligt med så bra resultat som möjligt behöver flera olika delar klaffa ihop. I januari kommer vi åka runt i landet och köra kickoffer. Kampanjen börja då internt att mobiliseras ute i landet. Då presenterar vi grunden i kampanjen och hur vi tillsammans kan forma utvecklingen utav den. För vårt externa arbete kring det kommunikativa utåt kommer vi anlita en PR-byrå. Kommande två veckor kommer vi träffa fem byråer vi valt ut utifrån våra tidigare möten med en rad olika byråer. Vi som är med i processen i det slutliga valet av hur och vem vi arbetar vidare med är cheferna för organisationsenheten, verksamhetsenheten, kommunikationsenheten samt ansvarig för strategiskt utveckling, webbansvarig, pressekreterare och jag.

Arbetet går framåt, det känns bra men vi har mycket mer arbete framför oss. Men jag är övertygad om att när vi 2014 ser resultatet, då kommer vi alla kunna klappa varandra på axeln och säga. Va stolta, vi gjorde det här tillsammans,  vi är IOGT-NTO!

Till alla ni IOGT-NTO-hjältar, ha nu en fortsatt fin vecka!

/Samuel Somo

Detta inlägg publicerades i Kampanj och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 31 dagar senare

  1. Winnie skriver:

    Hej Samuel, om du har vägen förbi centralen – gå till monter från ”Mikz” Jag pratade med dom igår. Kanske något vi kan vara med på istället för att skapa en egen ”napp” :-)

  2. samuelsomo skriver:

    Tack för tipset Winnie! Jag undersöker tjänsten :)

Lämna en kommentar