Förändra världen med mig

Hej. Mår du bra? Du som läser är nog högst sannolikt medlem i nykterhetsrörelsen. En stor del av mitt nätverk är det. Men om du läser och inte är medlem. Det är just till dig jag skriver det här.

Jag bestämde mig för många år sedan att vara nykterist och medlem i en frihetsorganisation inte bara för att de gynnar mig ur ett ”jag älskar fika”-perspektiv. För vi fikar förbannat mycket i IOGT-NTO. Det gör väl nästan alla folkrörelser när jag tänker efter. Men jag vill hävda att vi är snäppet bättre på det, ehe.

Du som läser , älskar du demokrati och människans rätt att få leva ett fritt och rikt liv? Det gör jag. Med nykterheten som medel för att nå målet brinner jag för att samhället en dag ska bli ännu bättre. Vi är flera tusen medlemmar. Vi har alla olika anledningarna till varför vi är med. Men det som binder oss samman, det är just vår tro på ett fritt och rikt liv för oss alla.

På frågan ” Vad önskar du dig i julklapp Samuel” är mitt svar, Dig. Det skulle för mig vara en ära om jag fick förändra världen med dig. Ta ställning för ett friare och rikare samhälle, ta del av gemenskapen och förändra omgivningen genom att bli medlem i IOGT-NTO.

Förändra världen med mig

/Samuel
(Vill du snacka med mig om vad en kan göra som medlem så är det bara att ringa 0733-726221 eller twittra till @somosam)

Psst. Du som är medlem och läser det här. Dela gärna vidare inlägget!
Det här inlägget postades i Fyll Livet, Värvning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Förändra världen med mig

  1. Gustav skriver:

    Hej Samuel! Jo tack, jag mår toppen.

    Jag förstår dig när du säger att du vill förändra världen, men jag förstår inte åt vilket håll den borde förändras. Jag är, precis som du, nykter sedan flera år tillbaka. För mig handlade det dock inte om ett beslut som fattades, men mer att jag gav upp en kamp jag slagit under flera år. Alkohol är för mig inget val, det är en besatthet och sjukdom.

    Alkoholen är helvete, satan, ångest och mörker för mig. Jag hade tur som idag får hjälp med min sjukdom, men jag vet att det fortfarande finns tusentals som fortfarande lider.

    Det jag vill fråga dig är hur du ser på demokrati och rätt till frihet. Jag kommer aldrig kunna, och troligtvis aldrig vilja, ge ett löfte att leva nyktert. Jag önskar att de som likt mig är sjuka hittar ett sätt att leva nyktert, men det är inte samma sak som att påverka mina medmänniskor till nykterhet.

    Jag brinner, precis som du, för ett bättre samhälle. Jag gör det jag kan för att inspirera och hjälpa människor i min närhet (och utanför) att hitta lycka. Samuel, är nyckeln till ett bättre samhälle ett nyktert samhälle? Handlar demokrati om att göra val åt andra?

    Vänligen,
    Gustav,
    nykter, men inte nykterist.

    • samuelsomo skriver:

      Hej Gustav.

      Det är skönt att höra att du tagit ett beslut som gör att du mår bra. Att du kunde välja att själv styra ditt liv.

      Jag ser många runt omkring mig som idag fastnat i de bojor som alkoholen och andra droger för med sig. Detta är personer som inte kan ta del av den demokrati vårt samhälle vill erbjuda. Jag vill att alla mina medmänniskors röst ska höras. Mångas röst hörs inte idag på grund av alkoholen. Mångas röst dör också på grund av det.

      Vår vision i IOGT-NTO är ett samhälle, en värld där alkohol och andra droger inte hindrar en från att leva ett fritt och rikt liv. Demokrati och solidaritet begränsas av alkohol och andra droger. För att uppnå ett samhälle som är av och till för påstår jag att nykterhet är en viktig del i den utvecklingen. Så länge vi har alkohol och andra droger som styr andras liv är vi inte likvärdiga inför varandra. Jag vill inte ha det så.

      Jag är glad över att det finns de som är nykterister men inte organiserade sådana. Jag brinner för de frågor IOGT-NTO jobbar med. För mig är det självklart att organisera mig med fler andra under samma fana. Sen vet jag att det finns många som idag håller med oss men inte vill gå med. Det är helt förståeligt.

      Jag är glad över att du är nykter. Hoppas du kan vara med och påverka fler i din omgivning, vare sig du är medlem eller inte :)

      Ha det fint Gustav!

Kommentera

