Utmanar alkoholnormen på nätet

Ni har alla sett dem. Bilderna och statusuppdateringarna på nätet som hyllar alkoholen som en symbol för det goda livet. Under semestertider så dyker de ju upp mest hela tiden, för att under resten av året kulminera på fredagkvällar.

Och egentligen är det väl inget konstigt med det, folk får väl gärna utbrista en skål på nätet utan att jag som nykteristaktivist ska smälla dom på fingrarna?

Ja, jag vet inte. Men jag har tyckt mig se några mönster. Främst att sociala medier skiljer sig ganska mycket från hur det ser ut i det riktiga livet. Att alkoholnormen fått ett fotfäste på ett mycket tydligare sätt. I det riktiga livet kan vi prata om baksidorna, med de finns liksom inte på nätet. Där är det ju bara den lyckliga, glättiga, åh-vad-jag-mår-bra-sidan av livet som syns. Och där passar alkoholen in på ett så förrädiskt sätt.

Därför har jag på senare år dels försökt utmana alkoholnormen, dels aktivt försökt värva medlemmar. Jag har ofta gjort statusuppdateringar på lördagmorgnar och söndagmorgnar som visat på saker som jag fyllt mitt liv med. Det har ofta rönt stort intresse och här och där har poletten fallit ner. Men när jag mer direkt utmanat alkoholkulturen, då har jag fått mothugg på ett helt annat sätt än vad jag nånsin fått i det riktiga livet.

För det mesta känner jag mig som Don Quijote. Hittills har jag nog fått fler ovänner än vad jag lyckats värva medlemmar. Men då och då plingar det in saker i min privata brevlåda. Där jag får näringen till att orka och våga fortsätta. Och jag är övertygad om att det en dag blir mer okej att prata om alkoholens baksidor, även på sociala medier.

Magnus Hägg

Just nu pågår ett projekt som heter Digitala dörrknackare, med syfte att försöka lära oss mer hur vi kan värva medlemmar på nätet. Det finns en liten arbetsgrupp där Magnus Hägg är en av medlemmarna. Gruppen leds av Henry Cohen. Vill du veta mer, eller rentav ingå i arbetsgruppen, dra dig inte för att kontakta någon av oss.

Magnus Hägg: magnus.hagg@iogt.se

Henry Cohen: henry.cohen@iogt.se

Det här inlägget postades i Nykterist, På fältet, Sociala medier, Värvning, webb och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

