Världens Barn funkar

Världens Barn

Världens Barn

Jag har samlat in pengar till Världens barn så länge jag kan komma ihåg. Det är två saker jag kan vara säker på när jag beger mig ut på torget för att skramla in pengar: jag kommer frysa om tårna och jag kommer bemötas av enormt mycket mänsklighet. När man är ute på stan och skramlar för Världens barn är inte bara det att man samlar in pengar utan man väcker också en diskussion om omvärlden. Det är många som stannar och pratar av sig om sin frustration och sin tilltro till mänskligheten. Det är något som är väldigt speciellt med att prata om världens elände och hopp med främmande människor.

Det roligaste minnet jag har från en Världens barn insamling är när jag och ett gäng UNF:are gjorde vad vi kallade en ”joke box”. Vi turades om att gå runt i en stor kartong och berättade vitsar emot att folk skänkte en slant till Världens barn. Roligt och lite absurt att tänka på att ett skämt i stil med ”katt åt linjal, blev mätt” kanske har bidragit till att ett av barnen jag såg på gatan i Chiang Mai kan få ett hem.

I år kommer det att bli en traditionell bössinsamling på stan och för tillfället håller vi på att samla styrkorna för ett förhoppningsvis rejält ryck nästa helg!

Det är enkelt att förklara varför man ska engagera sig i världens barn: Världens barn funkar. Visst, det rättar inte upp alla orättvisor i världen, inte ens i närheten, men det hjälper en massa barn på många ställen över hela jorden. Därför borde både föreningar och enskilda personer engagera sig.

Alina Anderberg

Läs mer om IOGT-NTO-rörelsens engagemang i Världens Barn på IOGT-NTO:s webbplats: Världens Barn vill leva utan alkohol

Det här inlägget postades i Barn, Kampanj, På fältet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

