Rejält ökad synlighet i media för IOGT-NTO

IOGT-NTO har alltid haft en bra synlighet i media, framförallt lokalt runt om i landet. Det är på ett sätt ganska logiskt, med tanke på allt vi gör runt om i Sverige så borde åtminstone delar av det uppmärksammas av lokalmedia.

Däremot kan man tycka att fler från media borde vara intresserade av vad vi gör, för att titta på våra sociala företag, få reda på mer om vårt förebyggande arbete eller just den verksamhet som håller samman och gör IOGT-NTO på en ort till just IOGT-NTO. Jag tror inte att det alltid handlar om att man inte är intresserade av oss eller vår verksamhet utan att man helt enkelt inte tänker på att den görs.

Det var en av grundtankarna när vi för drygt ett halvår sedan drog igång kampanjen Fyll livet. Tanken har varit att kampanjen ska få en viss uppmärksamhet i sig självt, men att den framförallt ska skapa en större medvetenhet om IOGT-NTO och där en bieffekt av det blir så att fler från lokalmedia blir nyfikna på vad vi gör lokalt och bevakar det mer. Vi har ett mål om att öka antalet pressklipp, det som sägs och skrivs om oss, med 200 procent under kampanjperioden jämfört med samma period året innan.

Det är ett otroligt högt mål och ett ganska otäckt mål eftersom vad media bevakar och skriver om inte alltid är något vi kan påverka själva. Men just därför är det enormt roligt att kunna berätta att från maj fram till skrivande stund idag så har vi dubblerat antalet pressklipp i maj och juni och nästan tredubblat dem i juli, augusti och september!

Den ökningen består inte i att kampanjen i sig har fått en massa extra uppmärksamhet, utan vad vi kan se än så länge så handlar det om att det är verksamheten lokalt som fått mer uppmärksamhet från lokalmedia. Stämmer det så är det precis så som vi hoppades, kampanjen Fyll livet gör att IOGT-NTO finns i bakhuvudet hos folk, även lokalreportrar och därför bevakas IOGT-NTO lokalt mer än tidigare. Självklart är vi på kommunikationsenheten stolta över den här ökningen, men det är framförallt ni ute i föreningarna som borde känna er stolta. Den verksamheten som bedrivs varje dag är det fler som får upp ögonen för och med det följer en större kunskap och medvetenhet om IOGT-NTO lokalt. Det kan översättas i större intresse för våra träffar, en större kunskap bland de vi träffar på stan när vi värvar eller till och med fler som spontant hör av sig för att bli medlemmar.

Nu får vi se vad som händer resten av kampanjperioden, men oavsett så är den här kunskapen viktig att ha med sig. Alldeles uppenbart finns det ett intresse bland lokalmedia att skriva om det vi gör. Så bjud gärna in dem när ni arrangerar saker i föreningarna. Som exempel så drar ju snart Vit jul-kampanjen igång och nästa år är det dags för valrörelse, två stycken till och med. Fyll livet tuffar vidare, men jag är glad över att kunna säga att utifrån min horisont, när det gäller synligheten i media, så har kampanjen varit enormt lyckad, och det är distrikten och föreningarna som är vinnarna!

/Johnny Foglander, pressekretare

Det här inlägget postades i Alkoholpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s