En strålande start på kampanjen Fyll Livet

12procentIdag den förste september känns sommaren både nära och avlägsen. Höstens planering är i fullgång och jag har tillbringat söndagsförmiddagen på Stockholms Distrikts höstkickoff och pratat om kommunikation och vår kampanj Fyll Livet med fokus på de kommande månaderna. Samtidigt värmer höstsolen och kjolarna är fler än skinnjackorna här i Stockholm- så sommaren har inte släppt taget. Inte ännu.

Jag sitter med resultaten av en undersökning vi gjorde med yougov under juli månad, vilket också får sommarkänslan att dröja kvar ett litet tag. I Undersökningen ställdes frågor om kampanjen Fyll Livet. Vi hade inte tänkt från början att lägga en mätning redan i juli för kampanjen, men delar av diskussionerna som fördes internt visade på behovet att kunna på olika sätt visa att vi är på rätt väg och att vi på det  stora hela har valt rätt metod. Undersökning som yougov har gjort för vår räkning var dels generella frågor om vårt varumärke men också specifika frågor om vår kampanj. Eftersom undersökningen är gjord i juli är det serien ”Vinballen och  Ökenråttan” som det ställs frågor kring, även om kampanjen är större än så. Men vår serie är det som kommer vara med under hela kampanjåret och det är också serien som är vår kanal till den del av målgruppen som står längst ifrån oss.

Undersökningen är gjord med en webbenkät till 1006 personer i åldern 18-74 år. Data har också vägts efter att intervjuerna var genomförda utifrån dimensionerna kön, ålder, region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån för att ytterligare säkra att resultaten är representativa för befolkningen i förhållande till målgruppen. Det viktigaste resultaten är:

  • 12 procent har sett serierna. Det är ett mycket bra resultat med tanke på att vi har förhållandevis liten budget på annonsering. Det betyder också att det finns stor chans att den siffran kommer öka allteftersom kampanjen fortsätter.
  • Spontant framkommer mest positiva men också negativa reaktioner på stripparna. Många menar att de är roliga och att man känner igen sig. På rak fråga vilket helhetsbetyg man ger seriestripparna är 39% positiva. Det är också ett väldigt bra resultat och visar att vi är på rätt väg, även om vi har en del kvar att övertyga.
  • De som sett stripparna är genomgående långt mer positiva än de som inte sett de tidigare, vilket är ett tecken på att kampanjen mognar i och med att man ser den igen och får smälta den lite. Undersökningen visar också att det är de som är lite yngre än målgruppen som uppskattar serien allra mest, detta tror vi kommer ändras allteftersom våra karaktärer går in i andra faser. Men detta ger oss anledning på att ytterligare skruva i manus och justera så att vi träffar helt rätt.
  • De som aldrig hört talas om IOGT-NTO gillar stripparna mer än de som hört talas om IOGT-NTO, vilket visar på att serien även fångar dem som vi inte annars riktigt når fram till. Det här tycker jag nästan är det mest glädjande, då kampanjen har många olika delar men serien är framförallt tänkt till de som står längst bort från oss.

Det här är några axplock i undersökningen som jag vill lyfta fram för att belysa det som undersökningen säger i sin helhet. Vi är på rätt väg med kampanjen, att vi redan några månader in i en lång kampanjperiod lyckas nå fram i bruset så att 12 procent har sett vår serie. Det är bra. Att 39 procent är positiva det är bra. Jag vill vara tydlig med att detta inte är en slutgiltig utvärdering, och detta inte är ett resultat som vi är nöjda med. Men vi är glada över att vi är på rätt väg, och vi ser mycket framemot hösten och våren med vår fantastiska kampanj Fyll Livet.

/Sofia

Om Sofia Karlsson

Kommunikationschef på IOGT-NTO. Twitter @sofiafia
Det här inlägget postades i Fyll Livet, Kampanj, Media och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En strålande start på kampanjen Fyll Livet

  1. Anders Ringnér skriver:

    Förförståelsen inför yougov-undersökningen är intressant. ”Behovet att kunna på olika sätt visa att vi är på rätt väg och att vi på det stora hela har valt rätt metod”.

    Jag tänker mest att som man ropar i skogen får man svar. Gjordes undersökningen förutsättningslöst, eller gjordes den just för att visa att vi är på rätt väg?

    • Sofia Karlsson skriver:

      Formuleringarna i blogginlägget är gjorda efter att jag hade fått resultatet av undersökningen. Därav den något ”kaxiga” tonen. Jag tillsammans med mina medarbetare har ju utformat kampanjen på ett sätt som vi tror ger bästa resultat. Jag var ganska övertygad att undersökningen skulle visa att vi var på rätt väg, vilket den också gjorde. Men såklart, helt säker kan ju aldrig någon vara på något- så hade resultatet varit annorlunda hade även blogginlägget varit det. Undersökningen gjordes för att ta redan på om vi var på rätt väg, och att ha som underlag i det fortsatta arbetet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s