IOGT-NTO-verksamhet

Jag inledde hösten med att flytta mitt kontor från en av IOGT-NTO:s föreningslokaler till en korridor i anrika Jernvallen i Sandviken, där flera av Sandvikens idrottsföreningar har sina kanslier. Anledningen helt enkelt att jag behövde ”arbetskamrater” att fika och umgås med när jag har kontorsdagar. Det har jag här. Diskuterar nu LOK-stöd, TV-program,  konstgräs och annat till förmiddagskaffet och det ska inte underskattas. Emellanåt pratar vi också om idrott-och-alkohol; får det liksom på köpet.

Men knappt har man installerat sig på nya stället förrän höstens samlingar drar igång och mina nyvunna ”arbetskamrater” ser bara en låst dörr till mitt rum. Det är förstås kongress-besluten och vilka konsekvenser de får för vår verksamhet som vi samlas kring i år, inte minst den nya Mål- och verksamhetsinriktningen som ska genomföras på alla nivåer i organisationen!

Först tre dagar på Tollare tillsammans med 100 konsulenter från alla fyra förbund i rörelsen. Lovar att man är trött i huvudet efter det. Eller, jag är i alla fall det. Om jag vore t ex UNF:are skulle jag antagligen inte vara ett dugg trött, för då vore jag mycket yngre och hade antagligen också intensivgenen som gör att man kan börja dagen på 200% och sen bara öka.

Mellanlandar ett par dagar på kontoret innan nästa samling tar vid: med personalen på förbundskansliet. Sedan distriktsstyrelsesamling. På hemmaplan samlas distriktens styrelser för höstkickoff innan de bjuder in till ordförandesamlingar och föreningsträffar … Jag tänker ofta på syftet, att vi ska utveckla och utvecklas och ta nästa steg på vägen mot våra mål, om det någon gång känns motigt att kliva på 05.52-tåget till en samling.

Senare i höst blir det åter kontorsdagar och chans att diskutera viktiga saker vid kaffepausen. Dessutom har jag lovat en av mina ”arbetskamrater” att vara på kontoret till 17.30 på torsdagar så ofta jag kan. Hon bemannar nämligen sin förenings expedition då och om jag är här samtidigt slipper hon vara helt ensam i korridoren. Det får också räknas som IOGT-NTO-verksamhet.

Cecilia Abrahamsson, utvecklingskonsulent IOGT-NTO

Det här inlägget postades i Alkoholpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

