Vad kan jag göra? Vart kan jag hjälpa till?

Föreningsverksamheten ute i landet börjar sätta fart inför sista delen av 2013. Styrelser och kommittéer träffas, föreningslokaler dammas av, sommarhem stängs igen. Det är mycket att stå i och det görs ett arbete med hjärta, själ och stor glädje – men får vi med alla?

Jag fick en tankeställare under vår värvarvecka i Nordstan, Göteborg – en människa kommer fram till värvargänget ”Hej, jag är medlem i IOGT-NTO – jag vill bli värvare….”

Hur kommer det sig att vi idag, med alla våra tekniska hjälpmedel, ändå har svårt att koppla rätt uppdrag med rätt person?

Jag tror på ett stort eget ansvar – vi är många som är blinda och därför inte ser vilka uppdrag andra vill åta sig. Vi känner inte alla och kan inte allas kompetens. Vi hör inte vad människor önskar och tänker – ”Detta skulle jag vilja göra!”

Vi som har aktiviteter på gång, har en skyldighet att visa vilka uppdrag det finns – på lika villkor måste alla vi som vill vara med, har en skyldighet att söka upp uppdragen. Ett bra sätt är att använda IOGT-NTO:s uppdragsportal – där hittar du tex uppdraget att få vara med och värva i Nordstan, Göteborg.

/Winnie Blom-Jensen

Det här inlägget postades i Allmänt, På fältet, Värvning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad kan jag göra? Vart kan jag hjälpa till?

  1. monica ståhl skriver:

    Bra att du lyfter denna fråga Winnie. Här kan vi alla bara bli bättre!
    Monica

Kommentera

