Grattis till oss

Nu när jag de senaste två veckorna fått jobba intensivt både med kongress och Almedalen inser jag att en av sakerna jag är stolt och tacksam över är möjligheten att få jobba för den här rörelsen & att det finns medlemmar runt mig som är sådana otroliga hjältar. Rörelsen har funnits med 10 år i mitt liv och det är ganska länge utifrån mitt perspektiv. Det går inte en enda vecka när jag inte tänker att jag vill ge tillbaka till den rörelse som gett mig mest under min uppväxt.

Jag befinner mig på plats här i Almedalen, det är min första gång här. Jag är här med IOGT-NTO och jag är en del av de arbete som utförs. En del av de förslag som presenteras, en del av de arrangemang som genomförs. Tillsammans med ett 20-tal för vi fram vår agenda och skapar en stämning som inte kan beskrivas i ett blogginlägg. Vi levererar ett nytt alkoholpolitiskt förslag för att vi tror på att det finns en bättre väg att gå än de regerande politikerna. Vi arrangerar och representerar på seminarier och mingel och låter inga som träffar oss undgå vad vi vill. Vi går utanför vår trygghetssfär och provar nya vägar för att nå och förändra. Vi stöter på pepp och misspepp, vi skapar stunder folk vill minnas och andra stunder man vill glömma. Vi skapar en respekt hos motaktörer och en stark styrka hos oss. Vi arrangerar debattSM och företrädare för oss vinner förtroendet från publiken och kammar hem hela paketet.

Vi är fantastiska, och jag är så stolt över att vi är en tolerant, älskande och en öppen organisation. Vi backar inte, vi vågar. Vi tar inte skit, vi agerar. Det har blivit tydligare för mig dessa två veckor.

Så jag böjer lätt på huvudet, visar min respekt och säger grattis till oss – vi förändrar verkligen världen på så många plan. Det har jag fått bekräftat här.

Tack.
Samuel Somo

Det här inlägget postades i Almedalen, Fyll Livet, Vardagsbetraktelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

