Kampanjens nästa fas Sista delen

(Har du läst del 1? Har du läst del 2?)

Nu har jag med mina tre inlägg försökt sammanfatta övergripande hur olika delar i kampanjen Fyll livet hänger ihop. Det vi gjorde i första fasen och som pågår nu inom kampanjen är just att vi arbetar med problemetableringen. Vad är egentligen problemet ur vår synvinkel?
Vi tycker allt för många sitter fast i ett ekorrhjul där alkoholen spelar en allt för stor roll. Det tror vi beror på en norm som begränsar människors möjligheter att fylla livet med något viktigare och skapar ofrihet hos personen. Det tycker vi inte är acceptabelt, alla människor ska ha möjligheten att få fylla sitt liv med sann frihet.

Nästa fas blir att ändra perspektivet, att nu istället fokusera på lösningarna. Testet personer kan göra på vår kampanjsida har just som syfte att få in målgruppens åsikter och idéer på vad man kan fylla livet med istället. Detta kommer ligga till grund för t.ex. den utmaningsapp vi ska utveckla till hösten. Vi tänker inte presentera lösningar som säger att du gör såhär eller såhär, det vi vill göra med kampanjen är att öppna dörrar och ge människor möjligheten att få fylla sitt liv utifrån sina förutsättningar. Självklart ser vi att alkoholnormen är en av de största anledningarna till att människor idag inte kan fylla sitt liv med massa bra saker.

Vi kommer redan till Almedalen glida in på ett lösningsspår som kommer pågå under hela kampanjperioden och tydligt visa hur vi jobbar. Vi kommer på Almedalen att presentera ett helt nytt alkoholpolitiskt förslag som har sin grund i att ge människor fler möjligheter att själva få fylla sitt liv med saker som berikar. Vi är en stor aktör inom det alkoholpolitiska slagfältet men det är också alkoholindustrin som är vår Goliat. Här behöver vi jobba smart som vi brukar för att få en bred opinion i vår fråga. Det vi kommer presentera tror jag verkligen vi alla i landet kommer kunna arbeta med och ha nytta utav. Så vi håller just nu på att skriva två rapporter kopplade till vårt utspel, ta fram profilmaterial för att kommunicera ut vårt förslag och planerar vårt släpp som görs under Almedalen. Och jag kommer inte kunna avslöja konceptet, vi kommer prata om det under kongressen då vi också presenterar rapport nummer 1 som skrivs till det här förslaget. Men som ni förstår vill vi få mycket media kring förslaget. Och då behöver det hållas tills vi släpper det offentligt, vilket faktiskt blir den sista dagen på kongressen och första dagen på Almedalen, söndag 30 juni. Det jag kan avslöja är att vi kommer prata om alkoholskatten (som är den prioriterade frågan vi ska jobba med under året) och hur vi kan skapa fler arenor som berikar genom vissa riktade åtgärder.

Så nu har du en lite bättre bild som medlem kring hur jag som projektledare och mina kollegor tänkt det övergripande kampanjarbetet som ska löpa ett år. Det finns en plan som vi håller oss till. Vissa delar kan vi berätta om tidigt, andra inte.

Så nästa fas leder in oss på det alkoholpolitiska spåret inom ramen för Fyll livet. Jag är peppad och kavlar upp ärmarna! Vi kommer behöva din hjälp med att vara en digital kampanjarbetare. Under Almedalsveckan hoppas jag du kan vara med och sprida vårt nya förslag så vi kan få en bred uppslutning kring det. Ingen politiker ska undgå vad vi kommer att föreslå och arbeta med tills vi vinner! Så håll utkik på vår facebooksida och twitter. Va beredd på att dela och sprida!

Tack för att du har orkat läsa, hör gärna av dig om du har funderingar eller frågor. Och håll dig gärna uppdaterad på vad som skrivs här via bloggen, det är vårt bästa sätt att nå ut till dig som medlem snabbt. J

Må fint!
Samuel Somo
Projektledare
Kampanj Fyll livet

Det här inlägget postades i Almedalen, Fyll Livet, Kampanj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s