Kampanjens nästa fas DEL 2

(Har du läst del 1?)

Kickofferna i landet gick väldigt bra. Jag, Robert och Winnie lyckades träffa över 500 medlemmar totalt under våra kickoffer. Helt fantastiskt att få börja året så. Och det blev mycket smörgåstårta… ( Vi bjöd på de från förbundet om distrikten ville och ja, många distrikt valde det så att säga )

Det vi lyfte på kickofferna var i stort sett väldigt mycket men fokus var Värvning och Kampanjen. Den delen som handlade om kampanjen var just att försöka tydliggöra hur de interna och externa delarna skulle se ut. Externt pratade vi om målgruppen men också om att göra en kampanj som var spetsig, utmanande, överraskande och annorlunda. Och det var här jag insåg ganska snart att det kommer bli svårt framöver. Varför tänker du som läser? Jo, om vi skulle göra en kampanj utåt som är överraskande, utmanande, annorlunda och spetsig var slutsatsen att vi inte när väl hela konceptet var klart med t.ex. serien, namnen, faserna i kampanjen och annat kunde sprida detta, med risk för att det i så fall kunde läcka ut. Vi ville överraska folk externt. Det vi kunde sprida var just hur tonen skulle vara, att det skulle bli en egen serie som gick en gång i veckan i Aftonbladet och att kampanjen skulle innebära många delar som skulle pusslas ihop på ett och annat sätt. Att det blev en serie, att avtal blev klart med Aftonbladet och hur kampanjsidan skulle utformas var klart knappt 2 månader innan lansering. Hur serien skulle se ut, vad den skulle heta och vem illustratören blev var klart månaden innan.

Men den utvecklingen var jag glad att vi tog varje tillfälle i akt från kickofferna till lansering att träffa och möta olika för att informera om grunden i kampanjen. DO-samling, DK-samlingar, workshops i föreningar i landet, inbjudningar jag fick av distrikt, personalsamlingar, samtal som ringdes, inlägg som skrevs. Och nu senast förra veckan och denna vecka telefonkonferens med alla distriktsordföranden i landet. Och samtidigt arbeta vidare med att få in åsikter och fortsätta lyfta arbetet med profilmaterial och engagemangsguiden. Vi la i samband med kickofferna ut engagemangsportalens demosida på nätet för att få in åsikter och tankar från medlemmar redan då. Och jag har fått in mycket bra tankar, så tack alla! På kongressen får ni se den skarpa varianten. Ni ska få vara med och utveckla ännu mer så den skarpa är version 1. Vad gällde hur vi skulle profilera oss och visa upp IOGT-NTO genom produkter och kläder så startade Sofia en Facebookgrupp där ca 100 medlemmar idag är med. Förutom att vi hoppats många skulle höra av sig via mail och telefon var gruppen på FB ännu en kanal att få in åsikter på.

En annan väldigt rolig sak som presenteras till kongressen är ja, av retrokaraktär paketerat jävligt snyggt för oss som vill minnas historian. För att avslöja så är det en bok som samlar våra gamla affischer från tillbaka i tiden. En bok med vår historia som kommer gå att kika på och förbeställa på kongressen. Tyvärr hinner vi inte färdigställa den helt och trycka upp. Men ni kan redan nu förbeställa om ni vill, skicka ett mail till info@iogt.se.  350kr kommer den kosta och är ju ett givet val att ha i sin bokhylla eller sin föreningslokal. Detta och mycket mer är exempel på vad vi beslutat om ska göras och finansieras genom kampanjen Fyll livet.

Sen hade jag en idé med. Vi hade en arbetsgrupp på kansliet som bestod av personer från olika enheter. Men jag ville också ha liksom kampanjambassadörer. För jag ville ha typ en i varje distrikt jag kunde bolla med och som kunde hjälpa till med förankring av olika delar. Vi lyckades i alla fall få ihop 11 ambassadörer. Bättre än inga alls. Hoppas fler medlemmar från andra distrikt visar sitt intresse, man kan fortfarande vara med om man vill:) Vi bad medlemmar att brett ansöka för vi hade en öppen ansökningsprocess om att få vara ambassadör och sen valde jag ut några.

De jag träffade under våren fick reda på att jag inte kunde avslöja så mycket om just den utåtriktade biten och ambassadörerna fick likväl de förklarat för sig på vår träff i Mars, men många var väldigt positiva och är för det vi ville göra internt. Vi tog fram beachflaggor till varje distrikt så vi kan visa upp att det är vi som arrangerar saker, flaggorna är väldigt uppskattade. Och nu finns det också att beställa via vår webbshop.

Så ja, jag skulle ju berätta om kampanjens nästa fas. Jag är där snart! Blev bara lite caught in the moment. Men allt vi hittills tagit fram och utvecklat och som kommer att utvecklas under kampanjperioden spelar sin roll. Flaggor och annat profilmaterial så vi syns mer när vi gör saker. Detta för att fler ska veta att IOGT-NTO är så mycket mer än bara nykterhet. Vi är danskvällar, afterwork, party, politik. Vi är frihet och möjlighet till personlig utveckling.

Och så ett engagemangspaket riktat till den enskilda medlemmen, till Dig. Så att fler kan göra en insats utifrån sina förutsättningar. Som leder till att fler börjar kanske prata om sitt medlemskap, fler får reda på IOGT-NTOare via sitt facebookflöde, sin fikarast på jobbet eller annat.

Och sen serien Vinballen & Ökenråttan, det där annorlunda som IOGT-NTO gett sig in i. En egen serie som ska pågå i ett år och utvecklas i takt med de faser som kampanjen ska genomleva. Som ska få uppmärksamheten hos personer som inte än är medvetna om att IOGT-NTO kanske har något att förmedla just dem. Som är ett sätt att diskutera något tabubelagt. Att skapa en reaktion hos någon genom fiktion. Att belysa allvar genom skratt.

Och så har vi….

Fortsättning följer imorgon i sista delen.    

/Samuel

Det här inlägget postades i Fyll Livet, Kampanj och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kampanjens nästa fas DEL 2

  1. Ping: Kampanjens nästa fas Sista delen | I rörelse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s