Kampanjens nästa fas DEL 1

Hej där, ni minns nog mig. Samuel? Projektledaren för kampanjen #tretton14 som vi kallade de ett tag. Nu har ju kampanjen ett namn. Fyll livet! Jag tänkte första skriva ett inlägg här i bloggen om nästa fas i kampanjen som närmar sig. Och så kom jag att tänka på 1 oktober 2012, dagen jag började. När jag kom till Stora Essingen, fick min nyckelbricka till huset, fick några dokument jag skulle läsa och ett härligt välkomnande från kollegorna.

Jag kan väl redan nu nämna att detta blir nog ett av flera blogginlägg, så mycket att läsa för dig på en gång annars;).

Ja, nästa fas av kampanjen var det ja. Och jag börjar med att blicka bakåt. Oktober 2012, jag börjar som projektledare. Hej och hopp! Jag ska projektleda en kampanj som ska göra IOGT-NTO mer välkänd. Wow, det kändes så grymt spännande och utmanande! Dessutom var det en kampanj som inte riktigt skulle vara som alla andra kampanjer. Så, vi skulle ut på lite främmat vatten. Vi skulle göra en helt extern kampanj. Men både jag och Sofia var ganska tidigt överens om att den externa kampanjen behövde samtidigt ha interna element som utvecklades vid sidan av. IOGT-NTO hade ju inte bara en kampanj som skulle nå externt att genomföra under kommande år. Den övriga verksamheten skulle ju fortlöpa och utvecklas. Och så blev det, att vi valde att baka in arbetet med medlemsengagemang samt profileringsarbete inom ramen för kampanjen. Så vi skulle profilera (hänger ju ganska bra ihop med att bli välkända), vi skulle skapa fler möjligheter till engagemang för medlemmar och vi skulle nå ut externt till en grupp människor vi inte annars talar till.

Och så började det att vi tänkte oss två spår inom kampanjen. Det externa som skulle ge men också få positiva bieffekter av det vi samtidigt skulle utveckla mer av internt.

Hösten gick och vi arbetade mycket med att hitta lämplig byrå som vi skulle arbeta med i det externa, vi samverkade mycket över enhetsgränserna för att hitta ett gemensamt spår gällande engagemangsbiten och vi spånade och klurade. Vi ville börja få ut information så fort som möjligt om vad som skulle komma att hända framöver. Det vi hade någorlunda klart för oss var profil och engagemangsfrågan. Och vi resonerade utifrån en stor medlemsundersökning som gjordes under 2012 att det var viktigt att hitta engagemangsformer som lockade medlemmar inom kategorin ”unga vuxna” och medlemmar som var i en fas i livet där punktinsatser var mer behändigt en enligt många kanske ”traditionellt föreningsengagemang”. Och det var så konceptet med engagemangsguiden och engagemangsportalen växte fram.

I december satt vi och jobbade med att utveckla den idé vi hade fått. Vi ville skapa ett verktyg för IOGT-NTO som helt enkelt handlade om Ditt engagemang, ett verktyg som utgick från dig som medlem. Där du bestämde när, var och hur engagemanget skulle formas och se ut. I mellandagarna hade vi klart ett grundkoncept. Och detta ville vi presentera och förankra snarast möjligt! Och vi hade såklart tänkt att detta var en av sakerna vi skulle hinna med att presentera på kickofferna som skulle bli av i alla distrikt under januari månad.

Så vi annonserade i Accent, vi skickade ut tusentals vykort riktade till medlemmar mellan 25-45, vi skrev på webben, skickade brev till värvare, annonserade lite till, bloggade och gjorde mailutskick. Vi ville ha så många som möjligt på kickofferna. Jag, Winnie och Robban delade upp distrikten mellan oss och skulle bege oss ut på kickofferna i januari. Och vi jobbade hårt med att medlemmar verkligen skulle kunna och hinna besöka en kickoff nära sig. Detta var ju ett perfekt tillfälle att tidigt få ut information om kampanjens interna delar. Det externa hade vi inte något klart med mer än den övergripande ettårsplan som på olika sätt skulle falla in i vår övriga verksamhet allt eftersom.

Och så kom 12 januari, och jag befann mig i Falun. Kickoff nr 1 skulle snart starta. (ja jag vet att det blir lite stora penseldrag, men de viktigaste är med, och du skulle ju ha slutat läsa för längesen annars eller hur? ;) )

Fortsättning följer imorgon.

/Samuel

Det här inlägget postades i Fyll Livet, Kampanj och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kampanjens nästa fas DEL 1

  1. Ping: Kampanjens nästa fas DEL 2 | I rörelse

  2. Ping: Kampanjens nästa fas Sista delen | I rörelse

Kommentera

