Tvättautomatkö

När jag backar bilen ur garaget konstaterar jag, lätt irriterat, att jag bara har en liten glugg framåt och en ännu mindre glugg bakåt att kika på mina medtrafikanter genom. Inget åt sidorna. Sannolikt innebär det att jag bör ta mig till en tvättautomat. Idag, när jag har så mycket att göra! Men man måste ju se när man kör?

Stressar in på macken, tankar, fyller på spolarvätska och köper en biljett till tvätten. Full fart runt hörnet till tvättporten – och får vackert lugna ner mig. Lugna ner mig och ta plats i kön. Kö till biltvätten klockan 8 på morgonen.  Nog för att jag bor i en småstad men har folk verkligen inga liv?

Sen, efter en stund, händer något med en. Bilar fyller på bakifrån hela tiden. Snart står jag i mitten, instängd. Jag kan inte smita, för då är problemet med dålig sikt kvar. Kan inte heller lämna bilen och t ex gå in på macken, för man måste köra fram en billängd för varje fordon som åker in i tvätten.

Inser att jag inte kan göra något annat än tillbringa en halvtimme med mig själv. Inser det – och slappnar av.

Musik kan man förstås lyssna på. Ringa några samtal. Hittar en oanvänd servett avsedd för instrumentbrädan. Torkar så långt jag når där jag sitter;  runt radion, i facken mellan framsätena. Det blir rent och fint och luktar gott. Håller förstås koll och kör framåt när jag ska, en billängd i taget. Andas. Så är det plötsligt min tur att möta automaten.

Efteråt kör jag ut i solen. Undrar skamset hur jag kunnat köra några hundra mil utan att ha den här sikten framåt och bakåt och åt sidorna. Upptäcker att jag känner mig oförklarligt lugn. Trevlig. Nästan snygg i min fina, nytvättade bil!

Kanske behöver vi hitta ögonblick i vardagen där vi inte har något annat val än att stå still, för att kunna slappna av och bara umgås med oss själva, i nuet. Var och en har säkert sina knep, men hädanefter kommer åtminstone inte jag att underskatta kön till biltvätten. Den finns varje dag och på köpet får man ju dessutom utsikt.

Ta det lugnt! Framförallt på vägarna (eller kvastarna) i helgen!

Glad påsk!

Cecilia Abrahamsson, utvecklingskonsulent IOGT-NTO Gävleborg och Dalarna

Det här inlägget postades i Alkoholpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

