Att leva som man lär- om intern kommunikation

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tycker att mitt jobb är det roligaste och bästa jag någonsin haft. Att vara kommunikationschef för IOGT-NTO är en förmån. Men ibland är det frustrerande, för att det är svårt att leva som man lär även för en kommunikationschef. Idag är en sådan dag.

Det största jag tillsammans med kommunikationsenheten gör det här året är kampanjen #tretton14. Det är en kampanj som syftar till att göra oss mer välkända för i huvudsak 30 – 45 åringar. För att slå igenom, för att höras behöver vi hitta sätt som för oss är oprövade. Vi behöver våga vara spetsiga och vi vill ha en kampanj med humor. Kampanjen är en av våra stora satsningar på flera år, och vi är en rörelse som älskar att kampanja. Så hur gör vi då när det inte är en värvningskampanj utan en kampanj som har som syfte att fler ska känna till oss. En kampanj som kommer vara rolig ( förhoppningsvis) och som kommer att till stor del föras digitalt. Hur gör vi då när vi också vill att så många medlemmar som möjligt ska vara med och bära kampanjen, känna stolthet och dra nytta av kampanjen. I värvningsarbetet, föreningsaktiviteterna i det politiska arbetet och så vidare. För det är klart att även om kampanjens syfte är att få fler att känna till IOGT-NTO så är det mycket av allt vårt andra arbete som tjänar på att fler känner till oss.

Jo, vi har redan från början prioriterat den interna kommunikationen. Förtroendevalda, medlemmar, anställda alla ska veta om kampanjen, hur vi tänker, vad som är på gång med mera. Samuel som är kampanjledare har varit ute på kickoffer, vi bloggar, twittrar, skickar brev, talar på samlingar med mera. Och vi har fått ambassadörer från distrikten ( inte varje distrikt ännu) som har till uppgift att sprida information i sitt distrikt, bära kampanjen ut i landet helt enkelt. Som ambassadör kommer en att få mycket information i förväg och ibland få veta lite mer. Till exempel visste ambassadörerna redan i början av mars vilken kommunikationsbyrå vi skulle arbete med. De fick träffa Ida Strutt som är projektledaren från Reformklubben som berättade om kampanjens strutkur och tänk.

Vi vill ju också att många ska veta att vi har en kampanj på gång, därför valde vi inte att skicka ett pressmeddelande om vårt samarbete med Reformklubben utan vi lät istället branschtidningen Resumé intervjua oss. En intervju som vi missade att även lägga ut till våra ambassadörer. Det går att läsa på Accent idag, och den artikeln ringar in utmaningen med internkommunikation på ett tydligt sätt. Intern kommunikation är förankring, hur ser vi till att ge den informationen alla behöver och /eller vill ha och hur kommunicerar vi med varandra internt, samtidigt som vi även ska kommunicera utåt med ofta ett annat syfte. Intervjun i Resumé tycker jag är bra för att jag vill att många som arbetar med kommunikation ska bli nyfikna på IOGT-NTO och vår kampanj. Jag vill att många som inte brukar fundera på IOGT-NTO och vad vi har för kampanjer ska göra det. Och jag vill så klart att de ska tycka när det väl är dags att vi gör en väldigt bra och rolig kampanj.

Jag kommer fortsätta tillsammans med Samuel att informera och kommunicera om och kring kampanjen på olika sätt, för att den ska slå så brett som möjligt. Det betyder att ibland kommer några få information före alla andra. Oftast kommer det att vara ambassadörerna och andra internt som får informationen först. Men inte alltid, och det kan hända att vi missar igen under det här året. Om vi gör det så vet jag att vi rättar till det så fort vi kan, och att vi är många som hjälps åt att informera varandra.

/Sofia

Kommunikationschefen som idag blev ännu bättre på intern kommunikation.

Om Sofia Karlsson

Kommunikationschef på IOGT-NTO. Twitter @sofiafia
Det här inlägget postades i Alkoholpolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att leva som man lär- om intern kommunikation

  1. Curt Thapper skriver:

    Bra skrivit – Curt Thapper

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s