Folkbildning™

”Att lämna över ordet till deltagare i rummet utstrålar mod och självförtroende” läser jag och förundras. Mod? Meningen är aningen ryckt ut sitt sammanhang och kan läsas i sin helhet i ett pressmeddelande som PR-byrån Greatness har släppt. De lanserar nämligen Great Talk™ – en metod för ”aktiva samtal som tar oss från ord till handling. Metoden är ett alternativ till panelsamtal och seminarier som tar tillvara den expertis som alla deltagare i rummet sitter på för att lösa en konkret utmaning.”. Hejigt!

I kommersialiseringens och konceptualiseringens tidevarv så är det lite som förvånar mig, men detta sticker verkligen ut. Jag bör redan nu säga att det inte någonstans på deras webbplats i detaljs beskriver exakt hur deras metod går till. Läs gärna själv.

Nåväl. Vad är det som är unikt med deras metod? Ingen aning. Det får man säkert pröjsa rejält för men de fördelar som lyfts upp i marknadsföringen är följande:

  • Samlad och gränsöverskridande expertis. I Great Talk™ blir alla i rummet experter. Alla är individer med olika uppdrag och har varierat förflutet. Det gör att flera världar möts och process och resultat går från mainstream till något unikt för initiativtagaren.
  • Personligt engagemang. Initiativtagaren ger deltagare en möjlighet att engagera sig i en angelägen fråga. Detta engagemang kan vara en engångsföreteelse. Det kan också vara början på en långsiktig relation och fortsatt samtal med deltagarna.
  • Bred kontaktyta. När exempelvis en ledningsgrupp i ett företag fördelar sina platser i rummet finns en möjlighet för initiativtagaren att skapa en bred kontaktyta med ett större antal deltagare än i sedvanliga seminarier, dessutom genom en fördjupad kontakt som bygger på att lyssna in och dela med sig.
  • Dela med sig. Insikterna från en Great Talk™ kan kommuniceras till deltagare och till en bredare grupp genom exempelvis hemsida eller nyhetsbrev. Processen går ut på att deltagare generöst delar med sig, och det bör även initiativtagaren göra.
  • Ödmjukt och modigt. Att lämna över ordet till deltagare i rummet utstrålar mod och självförtroende. Det är modigt att lyssna.

I min värld beskrivs alla de fördelar (och generella förutsättningar) för ideellt förenings- och folkbildningsarbete. Att alla i rummet ska ses som experter lyfts här fram som något unikt. Jag tänker att det signalerar en sund och rimlig människosyn. Inget som sticker ut särskilt mycket utan just en mainstream och traditionell humanistisk människosyn. Även om alla inte är experter i sakfrågan, så är alla experter på sina perspektiv, sina erfarenheter och alla kan bidra till det större samtalet. Det här är vad vanligt folk kallar folkbildning.

När vi processar strategidokument inom IOGT-NTO genom ett 30-tal dialogcaféer runt om i landet som samlar runt 400 medlemmar gör vi inte det för att vara snälla, utan att vi vet att alla våra medlemmar har unika erfarenheter som berikar slutprodukten. Samt att samtalen i sig väcker tankar och idéer som berikar långt mycket mer än det slutprodukten – som i detta fall är ett papper.

Att lämna över ordet till deltagare i rummet utstrålar mod och självförtroende. Det är modigt att lyssna.

Ja, det kanske är så. I ängsliga verksamheter. Kanske till och med i kommersiella verksamheter. Vad vet jag? Men i min värld och i min rörelse är det en förutsättning för att vi tillsammans ska göra stordåd. I ledarskapsbok efter ledarskapsbok läser jag ”Att vara ledare inom en ideell organisation, är det svåraste man kan vara” och ändå letar samhället efter modeller och förebilder från näringslivet. Det är sorgligt att se.

Att sno grundläggande pedagogiska idéer och metoder från en över hundraårig folkrörelse- och folkbildningstradition och därefter kommersialisera är rätt charmigt. Och eventuellt insiktsfullt. Jag tror också att de arbetssätt som vi inom ideella organisationer använder, för att:

  • bygga starka organisationer där fler är engagerade på riktigt,
  • där kunskap och erfarenhet sprids till en större skara och
  • där ständig lyhördhet är en förutsättning för gott ledarskap

…passar fler verksamhet än just de ideella. Offentliga och kommersiella verksamheter skulle må bra av en sådan logik. Det är möjligt att det krävs PR-byråer och deras paketering för att nå ut med detta till företag och offentlig förvaltning. De riktiga experterna – folkrörelserna och studieförbund – borde dock sträcka sina ryggar och vara stolta över vår långa erfarenhet och metodutveckling. Så även om det lanseras som en nyhet idag och så kommer att göras gång på gång, så är detta en självklarhet många av oss bär med oss. Det ska vi vara stolta över.

 

Erik Wagner – ansvarig för strategisk utveckling

 

Om Erik Wagner

Jag anser att världens räddas genom föredragningslistor och inte affärsplaner. Ansvarig för strategisk utv på IOGT-NTO.
Det här inlägget postades i Strategisk utveckling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s