Gemenskap, nykterhet och påverkan

Jag sitter och renskriver version trettioelva av det kommande förslaget till Mål och verksamhetsinriktning. Vi har fått många kloka inspel från medlemmar (Tusen tack!) och på måndag ska vi få inspel från våra noder; folkhögskolor, lotteri, studieförbund, etc.

Jag snubblade över en formulering: ”…gemenskap, nykterhet och påverkan genomsyrar all verksamhet.”

När jag började mitt engagemang inom UNF pratade mina förebilder, på olika utbildningar, om att all verksamhet skulle genomsyras av ISKRA. Ordet ISKRA var hittepå och ett sätt att ha i bakhuvudet att inom UNF kan man göra lite vad som helst, men verksamheten ska vara Ideologisk, Skapande, Kunskapsgivande, Rekryterande och Aktiverande.

Som heltäckande påminnelse i vardagen kanske Gemenskap, Nykterhet och Påverkan inte täcker in hela bilden men jag tror att det kan vara något att hänga upp sin planering kring.

Jag tänker ofta att gemenskap är vårt bästa vapen. Nykterheten är en självklarhet men kan ofta bli tydligare, både i vår interna och öppna verksamhet. Påverkan är viktigt att påminna sig om att vi faktiskt gör, även i det lilla. Kan vi planera våra aktiviteter så att vi kan påverka fler? När vi ändå håller på?

Ja, detta är lite spontana tankar för att ta en rast från min att-göra-lista. Som sagt – tack för alla inspel kring MoV:en, som vi säger. Förbundsstyrelsens målsättning är att lägga förslag på en riktigt genomarbetad plan som kongressen mer än gärna får vässa.

/Erik Wagner – ansvarig för strategisk utveckling

Om Erik Wagner

Jag anser att världens räddas genom föredragningslistor och inte affärsplaner. Ansvarig för strategisk utv på IOGT-NTO.
Det här inlägget postades i Strategisk utveckling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

