Uppdaterad: Låt oss starta en akademi, eller?

I mitt jobb ingår viss omvärldsbevakning. Det betyder att jag har hyfsad koll på var organisationer utanför nykterhetsrörelsen håller på med, för vi kan alltid sno det bästa av dem runtomkring oss. Just nu har jag noterat att väldigt många gillar att starta upp akademier. Eller högre utbildningar för medlemmar/aktiva inom sin eller andra organisationer. Några exempel:

  • Bommersvikakademin SSU, Socialdemokraterna och LO storsatsar för att bygga nästa generations hjältar inom arbetarrörelsen. 75 personer utbildas varje år och totalt sett ska 500 personer genomgått utbildningen när de är klara. Imponerande kraftsamling och ett lovvärt initiativ.
  • Almaakademin Vi Unga, SV, LRF och Alma fhsk gör en herorisk insats när de till hösten drar igång Almaakademin. Heltidsstudier i ett halvår för dig som vill gå en spjutspetsutbildning för unga ledare inom det civila samhället. För er som känner till Wendelsbergs Projektledare så är det en liknande utbildning fast till en bredare målgrupp där personer från olika organisationer träffas. Jag hoppas att många unga hjältar från nykterhetsrörelsen söker hit.
  • Metodo|Akademin Naturligtvis vill inte LSU vara sena på pucken så de utvecklas deras Metodokoncept (utbildningspaket) och ger det namnet Metodo|Akademin.
  • Fredsakademin …och idag nåddes jag av nyheten att Svenska Fred startar Fredsakademin. För dig som brinner för fredsfrågor – lysande, såklart!

I mina öron klingar akademin något akademiskt. Konstigt nog. Så jag har klurat kring bildningssynen inom respektive initiativ. Många av dessa kurser och utbildningar drivs av organisationer som är väl förankrade i en folkbildningstradition. Så varför heter det akademin? Är det ett sätt att försöka uppvärdera den kunskap som folkbildningen och folkrörelsearbete ger dig? Är vi dåliga på det? Jag tänker att vi är det. Jag tänker att samhället i stort är för dåliga på att validera och uppvärdera livskunskaper och ofta stirrar sig blint på akademiska kompetenser.

Wikipedia ger mig följande:

Akademeia var ursprungligen namnet på en olivlund intill det klassiska Aten. Den användes för idrott och kulten av Athena, och sades ha tillhört heroen Akademos. Trädgården anlades av Hipparchos, som lät inhägna den med en mur, varefter Kimon lät uttorka den sumpiga marken och försköna platsen med parkanläggningar. Platon, som bodde på en liten lantgård i grannskapet, brukade från någon gång på 380-talet f.Kr. varje dag föreläsa i filosofi för sina elever på platsen. Hans skola kallades som en följd av detta ”den akademiska” eller ”Akademien”. Sedermera gav Cicero en av sina lantgårdar namnet Academia och skrev där sina ”Academica”. Småningom fick ordet akademi sin allmänna betydelse såsom högskola och sedermera även såsom ett vittert, lärt eller konstfrämjande samfund.[1]

Kanske är akademi ett folkbildningsbegrepp? Eller spelar ordvalet ingen roll? Ska vi starta Nykterhetsakademin? Eller Högra godtemplarakademin.

Till hösten gör vi en satsning på framtida ledare inom IOGT-NTO. En tre-stegsutbildning, tre helger med plats för 25 ledare. Mer info kommer längre fram och det är Eva Blomqvist, Pierre Andersson och undertecknad som är ansvarig för utbildningen. Jag tror att det blir en alldeles lysande utbildning och möjlighet för några av oss att utveckla sig själva och ditt distrikt, sin förening eller sin verksamhet. Vi har dock inte bestämt namn än…

/Erik Wagner – ansvarig för strategisk utveckling

 

Uppdatering 1: Jobjörn på UNF (vår ungdomsorganisation) meddelar att deras personalutbildning heter UNF-akademin. Se där!

Uppdatering 2: Jag är i grunden skeptisk till ordet. Jag tycker det klingar lite folkbildningsförakt, men tänker att ord betyder olika för olika personer och kan såklart leva med denna utveckling.

Uppdatering 3: Kenneth Eriksson skriver här nedan i kommentarer att han lärt sig att en akademi inte är en utbildning utan en samling lärda personer, t.ex. Svenska Akademin, Vitterhetsakademin, etc…

 

 

Om Erik Wagner

Jag anser att världens räddas genom föredragningslistor och inte affärsplaner. Ansvarig för strategisk utv på IOGT-NTO.
Det här inlägget postades i Allmänt, Strategisk utveckling. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppdaterad: Låt oss starta en akademi, eller?

  1. Job skriver:

    UNF:s personalutbildning heter UNF-akademin sedan några månader tillbaka.

  2. Kenneth Erikson skriver:

    Som jag har lärt mig så kan man inte utbilda sig vid en akademi, utan en akademi är en samlng lärda personer (Sv Akademien, Vitterhetsakademien med flera) som driver en skola/utbildning/kurs med mera.

  3. Kul att du påpekar detta. Jag har också funderat på denna trend men känner inte att jag har någon emotionell koppling alls till ordet.

Kommentera

