Fira frivilligheten!

Går en in på valfri nyhetssajt idag handlar det garanterat om snökaos och stillastående tåg. Det som en troligen inte hittar något om är att det också är frivillighetens dag. För oss är ideellt arbete kärnan i vår verksamhet. Som folkrörelse är det alla miljoner frivilliga insatser genom drygt 130 år som varit blodet som hållit organisationens hjärta pumpande. Intressant att prata om en sådan här dag är hur det ideella arbetet kommer se ut i framtiden. Andelen personer som engagerar sig och lägger tid på frivilligarbete är knappast lägre idag än för hundra år sedan. Däremot ser man hur förenings-Sverige i många fall har problem att bedriva samma typ av verksamhet som man tidigare gjort.

En utmaning för framtiden och en utmaning för den ideella sektorn är att identifiera var de ideella insatserna görs och dra nytta av dom. Det kanske är så att det är färre idag som är beredda att lägga några timmar på flygbladsutdelning på torget. Men samma personer kanske istället driver en välbesökt blogg eller har ett rejält gäng följare på Twitter. För dom personerna kan flygbladets budskap göras om till ett personligt blogginlägg, eller sammanfattas till en smart 140 tecken lång kommentar.

Vi pratar ofta om framtidens folkrörelse, inte lika ofta om dagens folkrörelse. Jag tror vi ibland behöver se oss omkring och se var vi är nånstans för att veta vart vi är på väg och tittar vi oss omkring nu så är vi i alla fall morgondagens folkrörelse redan nu. Våra medlemmar har ett enormt engagemang och som organisation har vi ett ansvar att ge utlopp för det engagemanget, i vilken form det än tar. Det är inte lätt att över en natt lägga om över 100 års analog ideella strukturer till en mer och mer digital värld. Men det är ett arbete vi tycker är viktigt och som vi verkligen tagit tag i. Vi har kommit en bra bit på vägen och precis som att vi har en väldig bredd bland våra medlemmar så börjar vi också få en större bredd i hur man kan kanalisera sitt engagemang.

I den medlemsundersökning vi genomförde i början av året är det tydligt att många vill bidra och också gör det. Det är också tydligt att det är fler och fler som använder engagemanget utanför dom traditionella föreningsstrukturerna. Ett aktuellt exempel är vår kampanj Vit Jul. Jag vågar påstå att den närmar sig den perfekta blandningen av gammalt och nytt och att den har något för alla. Grunden i kampanjen skapas av våra medlemmar som har en tradition och en vana av att bedriva klassisk föreningsverksamhet med aktiviteter på gator och torg och träffar och pyssel i våra lokaler för barn och unga under jullovet. Men det som gör att kampanjen växer och att fler och fler får upp ögonen för den är alla som hjälper till att sprida budskapet via digitala kanaler. Vår Facebook-sida har drygt 80000 likes och trots att kampanjen knappt startat så drivs den redan hårt i sociala medier, av långt fler än våra egna medlemmar. Men det som en inte får glömma här är att båda dom här sätten att engagera sig behöver varandra. Skulle vi inte ha aktiviteterna och den fysiska lokalen att gå till så skulle vi heller inte ha något att bygga kampanjen på. Likadant om vi inte utnyttjade nätet för att få spridning och kunskap om kampanjen så skulle det heller inte bli så många som deltog i aktiviteterna. Gammalt och nytt behöver varandra och det tror jag är framtidens folkrörelse.

När en pratar ideellt arbete gäller det att inte glömma bort varför det görs. Vi vill förändra och förbättra, för både individer och för samhället i stort. Det är moroten vi dinglar framför oss. Den förändringen sker inte genom några få stora satsningar utan genom alla individers enskilda personliga insatser. Förändringen skapas genom att vi når andra som i sin tur bidrar till den. Vi skapar en våg på vattnet, eller ett folk i rörelse om man så vill. Den vågen, den rörelsen tar många uttryck och så länge vi är öppna och medvetna om att uttrycken utvecklas med tiden så kommer förändringen att fortsätta.

/Johnny Foglander

Det här inlägget postades i Allmänt, Kansliet, Sociala medier, Verksamhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s