Digital folkrörelse?

Jag har precis haft ett pass på Verksamhetsforum som IOGT-NTO arrangerar. Runt 110 hjältar tar sig tid en helg i november och samlas på #Tollare folkhögskola. Oerhört roligt att vara här och träffa kompisar från förr och nyss. Bland annat fick jag äran att träffa Arne Larsson som jag tidigare bara har twittrat med! Ett roligt och mycket givande samtal över en kopp kaffe.. (Det är lite hans bilder jag har snott till detta inlägg!)

Jag hade blivit tillfrågad att prata om sociala medier och folkrörelsearbete! Ett oerhört viktigt ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Dessvärre har deltagare alltid väldigt specifika frågeställningar och förväntningar på ett sådant pass och jag kände att det är svårt att svara på konkreta frågeställningar ibland. Så jag tänkte svara här. Se lite längre ner.

Mitt huvudbudskap under passet är att det är bara att testa! Vi måste våga gå före och testa och se vad den här nya tekniken har att komma med. Ibland kommer det att vara usla resultat och ibland blir det stordåd – det är svårt att veta innan man testat. Jag brukar ibland tala om tryckkonsten. Tidigare: man fick skriva böcker för hand, det tog lång tid, etc – sen kom en tjomme och tänkte att kan vi inte trycka böcker och sätta det i system? Vilken revolution! Men jag misstänkte att alla inte gillade det och att en del var säkert misstänksamma… Kommer det inte ta väldigt mycket tid om alla ska läsa böcker? Hur ska vi förhålla oss till detta? Tänk om de trycker fel böcker, etc. Medan en del: JAAA, det här kan vi använda! Så sprang de före.

Inom IOGT-NTO-rörelsen är vi några som springer före. Vi är lite otåliga och väntar inte alltid in folk. Det är lite synd. Men att springa på och ibland stanna upp och hjälpa varandra har inget motförhållande. Vi kan göra både och! På fikapausen tog jag en kaffe och bulle ihop med Gunvor och reggade ett twitterkonto till henne. Följ henne och se vad hon skriver om och vad hon tänker på i sin folkrörelsevardag!

Jag menar att vi är den första generationens digitala folkrörelsehjältar. Det har inget med ålder att göra, men vi är först ut med dessa verktyg. Det är lite vår uppgift att gå före och testa oss fram så att vi har kunskap att lämna över till dem som blir nya hjältar om ett år eller om tio år. Ibland kommer det att gå bra, ibland kommer det att gå mindre bra. (Här tänkte jag tex webbsända dagens föreläsning, men glömde kolla ljudinställningar så det är 90 minuter armviftning utan ljud… ja, ni ser. Det blir inte alltid som man tänkt sig!)

Nåväl. Här är lite tankar kring de konkreta frågor som deltagarna hade:

>>> Film. Ja, vad kan man göra med film? Jag har använt film för att bjuda in till olika aktiviteter och föreläsningar. Jag har varit med om att en film kan vara ett bra sätt att minnas en upplevelse eller bara att sprida lite glädje om en sak som man har varit med om. På Youtube kan man ladda upp filmsnuttar. Via Bambuser kan man sända liv – t.ex. fåglar – om man tycker det är kul.

>>> Vad ska man egentligen skriva om på Facebook/Twitter? Ja, det där lär man sig nog rätt fort när man testar. Det bör vara kort. Alla användare av dessa tjänster följer en himla massa andra eller har flera hundra vänner – flödet blir rätt massivt – vi orkar inte läsa fler några rader. Twitter har dessutom en begränsning i max 140 tecken. Jag tänker att det är individuellt vad man tycker är intressant men det går att formulera sig på ett sätt att man kanske gillar någon del i det man skriver – kanske rent innehållet eller att formuleringen är fyndig? Sen var gränsen går mellan privat, professionellt eller ens olika roller så är det där upp till dig som individ att dra de gränserna. När är jag Erik som anställd? När är jag Erik som medlem? När är jag Erik, intresserad av fåglar? När är jag morbror? I livet är vi rätt bra på att dra de linjerna och vi är hyfsat duktiga på det på nätet också. Vi har förståelse för att man t.ex. kan jobba inom IOGT-NTO och på fritiden vara aktiv i ett politiskt parti – det är inget motstånd däremellan.

>>> Hur jag bäst använder sociala medier i min förening? Ja, vi pratade lite om det. Några väldigt konkreta tips är: Använd Facebook. Skaffa en Facebook-sida. Kommunicera inom medlemmar. Använd Facebook-event för att bjuda in – det är alltid några till som kommer att se vad ni sysslar med. Börja där! Se hur det känns! Sen lek med era smarttelefoner – spela in, lägg ut på YouTube, intervjua varandra, etc. Sen finns määääängder av andra saker ni kan göra och för att utforska det så ta vara på kraften och kunskaper hos individer – ordna en studiecirkel! Lär era medlemmar Facebook. Det har de nytta av som individer och medborgare och de kommer att använda det som medlemmar också – var så säker!

>>> Vad är framtiden? Skön fråga. Ständigt denna fråga. Jag blir ofta trött på framtidsfrågor. Det finns tillräckligt många samtidsfrågor och det är de beslut vi tar i samtiden som påverkar framtiden. Så vill ni testa nya saker? Eller enbart göra sånt som ni känner er trygga kring. Det är såklart upp till er. :) Det ena utesluter inte det andra. Ni når de flesta om ni skriver vykort, skickar nyhetsbrev, twittrar, Facebookar, etc – ja, typ så.

>>> Är mer info alltid bättre info? Nä. Såklart inte. Men kommunicerar vi på olika arenor så har vi bättre chans att träffa rätt! En del kommer vi att nå via telefonsamtal. En del via att dela information på Facebook och en del via posten. Folk kommunicerar information på olika sätt. Verktygen blir fler och mer kraftfullare men det kommer att kräva lite mer av oss.

>>> Twitter som intellektuellt storstadsfenomen eller har den en riktig politisk påverkan? Relevant fråga! Det är klart att alla använder inte Twitter. Men det finns några grupper som är överrepresenterade. Jag skulle säga att politiker, journalister och samhällsdebattörer i större utsträckning använder Twitter än kanske lastbilschaufförer och läkare (även om det såklart finns grupper av dessa också, som kommunicerar och utbyter tankar med varandra – så stort är Twitter numera). Och vi har massa medlemmar som använder Twitter. Så tycker vi att det är värt att kommunicera med politiker och makthavare? Ja, då kanske det är en idé att vara på en plattform där de är. Faktiskt. Lite storstadsfenomen är det väl säkert men det håller på att ändra sig. Testa! Se om ni hittar intressanta personer som skriver intressanta saker! Våga twittra med kändisar och okändisar!

>>> Praktisk användning av sociala medier? Ja du. Man kan lyssna och läsa. Bidra själv eller föra dialog. Typ så enkelt är det och de allra flesta börjar med att lyssna in. Kollar vad andra skriver i forum, vad andra skriver på Facebook eller Twitter eller tittar på andras filmer. Men tror vi att personer har något att berika oss med så är nätet en oändlig källa av kunskap! Via Ted.com som har gratis fantastiska föreläsningar till personer på Twitter som skriver kloka och roliga saker om våra och andras frågor. Lyssna in! Det är givande!

Men kom ihåg: Vi är den första generationens folkrörelsehjältar som får lov att gå loss på dessa verktyg! Ta vara på den chansen och testa er fram!

Om Erik Wagner

Jag anser att världens räddas genom föredragningslistor och inte affärsplaner. Ansvarig för strategisk utv på IOGT-NTO.
Det här inlägget postades i Sociala medier, Verksamhetsforum. Bokmärk permalänken.

Kommentera

