I helgen lekte jag drake

Ibland får vi förfrågningar från andra organisationer och ibland är det svårt att tacka nej. I lördags fick jag förmånen att göra ett inhopp på en kampanjledarutbildning som Fairtrade Sverige har inför sin kampanjvecka Fairtrade Fokus. De hade hyrt in sig på Klara Södra (IOGT-NTO-gården, som jag tror att vår kära ekonomichef alltid påpekar att det heter) så där kände man ju sig hemma!

Uppgiften var att agera drake under några timmar! Tillsammans med Seher Yilmas (tidigare ordf för LSU och PR-konsult) och Ben Hugosson (bl.a. grundare av (S)medjan) fick vi agera drakar eller jurymedlemmar i en egen version av Draknästet.

Sex kampanjidéer pitchades inför oss och vi fick ställa frågor, komma med råd, etc. I slutändan hade vi 1000 kr vardera som vi fick fördela på en kampanj eller två, individuellt.

Det var på det stora hela sex väldigt bra kampanjidéer som sprudlade av engagemang och nytänkande. Många var helt rätt ute men en del fick nog ett och annat bra råd längs med vägen, som man ofta får när utomstående ser på idéerna!

Jag gav mina två 500-lappar till en idé som Falungruppen ville genomföra kring att dela ut en goodiebag till morgonresenärer på tåget samt att följa upp det på ett smidigt sätt när de anländer Stockholm. Bra idé hur man kan använda tiden på tåg hos folk. Min andra 500-lapp gav jag till Karlstad som hade en tydlig problemformulering: Många hittar inte caféerna som serverar Fairtrade där. Hur löser vi det? Jo, genom en skattjakt! Såklart!

Jag gillar idén med draknästet! Man lär sig pitcha sina idéer! Man får input från andra och direkt återkoppling! Mer sånt!

En annan tanke som slog mig under dagen är att allting, nästan allting har en digital dimension. Vi är rätt duktiga på att komma på konkreta kampanjidéer men än så länge är den digitala dimensionen inte självklar så där måste vi tvinga oss att tänka lite extra på det varje gång. Funderar lite kring hur vi kan bli bättre på att tänka in detta i vardagen…

Lycka till med alla Fairtrade-idéer! Ni kommer att lyckas briljant – allihopa!

/Erik Wagner – ansvarig strategisk utveckling

 

Om Erik Wagner

Jag anser att världens räddas genom föredragningslistor och inte affärsplaner. Ansvarig för strategisk utv på IOGT-NTO.
Det här inlägget postades i Allmänt, Vardagsbetraktelser, Verksamhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

