Så mycket nytt, så mycket gammalt

Idag är det Almedalens andra dag, och nu känner jag att det har börjat på riktigt. Det är en stor lyx att få möjlighet att träff, lyssna och diskutera med så många från rörelsen, sektorn i stort och många andra aktörer. Framförallt för mig, som fortfarande väldigt ny som kommunikationschef så är det här den bästa introduktionen jag kunde fått. Det är inte första gången i Almedalen, så till viss del kan jag mingla mig fram. Men min hatt är ny, och jag behöver träffa många av oss som är engagerade och jobbar för vår sak. Almedalen kunde därför inte kommit bättre för mig.

Jag har valt idag och kommer fortsätta under veckan att mest skugga Anna. Både för att lära känna hur Anna utrycker sig, argumenterar och diskuterar. Och när jag skuggar Anna så får jag också en väldigt bra bild av  hur hela IOGT-NTO uppfattas. Det är bra kunskaper och insikter att ha med för höstens uppgifter och utmaningar.

Men jag låter Anna vara ifred ibland. Tillexempel så var vi och lyssnade på Erik ( Wagner, ansvarig för strategisk utveckling hos oss)  när han pratade om framtidens folkrörelser tillsammans med Anna Magnusson från KFUM, Anders Wallner MP och Brit Stakston på ett seminarium som arrangerades av tecshoup.  Jag är beredd, trots att vi bara är i början av veckan här, att utnämna det till årets bästa seminarium. Så mycket bra tankeväckande saker som sades, kanske inga nyheter egentligen. Men en spännande och framåtsiktande diskussion som jag tror gav massor av inspiration och engagemang till oss som var där och lyssnade. Erik briljerade som vanligt, och lyckades med konststycket att både få applåder och skratt- det är en bedrift under ett seminarium. De andra deltagarna var också väldigt bra. Någraav klokskapernas som sades var bland annat:

”Det behövs en djup digital förståelse. Nyckel till framtiden folkrörelser ligger där att förstå och använda den  digitala pennan. Jämför med vad läsförståelsen har gjort för demokratin och folkrörelserna. Alla måste våga ta sig an den nya tekniken, och inte vara rädd för den. Det är inte  bara kommunikatörer som ska kommunicera, alla ska kommunicera i en rörelse. ”

”Framtiden för folkrörelsen ligger i att våga släppa saker, och att våga prioritera. Vi kan inte göra allt vi gjort tidigare och fylla på med nya saker. Vi behöver hantera vår rädsla att släppa in människor och engagemang. Involvera flera kräver att vi vågar släppa taget. ”

”Människor måste känna att de äger frågan, äger sitt engagemang. Känner stolthet och vill sprida och förändra på sitt sätt. Det är inget nytt, vi som varit med länge måste bara kommi ihåg det. och låta folks initiativ och görande blomma ut. Det är bara att köra på. Inte stoppa upp människors engagemang för det inte passar i formen. Folkrörelsen står för långsiktigheten i en fråga. Det är styrkan i kollektivet.”

/Sofia Karlsson – Kommunikationschef

 

 

Det här inlägget postades i Almedalen, Anna Carlstedt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

