Gammal i rörelsen, ny på jobbet

Jag heter Erik Wagner och igår tjuvstartade jag min anställning på IOGT-NTO. Lite smådagar i februari men från den 1 mars kommer jag att jobba med strategisk utveckling på heltid. Huvuduppgiften i tjänsten handlar om att skapa underlag och forum för förbundsstyrelsen att ta beslut eller föreslå kongressen att ta beslut i viktiga strategiska frågor för organisationen. Det ingår också en rad olika interna processer där olika delar av vår stora rörelser blir delaktiga i våra nuvarande planer och uppföljningen av dessa samt framtida planer.

Jag är ändå på dag två så det känns ändå okej att jag inte greppar exakt allt jag förväntas göra. En fråga jag funderar mycket över är varför det finns två fasta telefoner i mitt tillfälliga kontor:

Jag tänker att det är en fråga som ger sig med tiden. Alla rutiner, mallar, möten, etc som krävs för att stort kansli ska kunna serva vår organisation på bästa sätt kommer säkert också att ge sig. Jag har fått en väldigt bra introduktion dessa dagar och träffat många av mina framtida kollegor – dock inte alla.

Utdrag från dagens rundtur:

  • Fått hälsa på Glenn som jobbar med arkiv där jag plötsligt fann mig stå bredvid mappar med styrelse- och kongressprotokoll från 70-talet.
  • Hälsat på Medlemsservice som svarar på frågor från medlemmar och hanterar vårt medlemsregister och som lägger in alla nya medlemmar som söker sig till vår organisation.
  • Halvt om halvt gått vilse i vårt vaktmästeri där Anna och Jörgen bland annat ser till att styrelser, föreningar, distrikt får den information som ska ha via posten.
  • Lunchat bland annat med Tore som är ekonomichef och Jenny och Lars som hjälpt mig med dator och mobiltelefon.

Framöver kommer jag att försöka blogga här lite då och då. Oftast kring frågeställningar och tankar som kommer upp i några av de olika demokratiska processer som ständigt pågår i en rörelse som våran. Hur ser processen ut för att ta fram nästa Mål- och verksamhetsinriktning? Vidare tänker jag ibland skriva om frågor som rör det civila samhället i stort och i olika sammanhang där IOGT-NTO engagerar sig i frågor som rör hela den ideella sektorn. Vår organisation är engagerade i delar av den forskning som t.ex. görs kring ideell sektor och har tagit ett stort ansvar för att det överhuvudtaget finns forskare som vill kika på frågor som vad det betyder att hälften av Sveriges befolkning är ideellt engagerade. Vilka förutsättningar för organisering håller på att ändra sig och hur ser framtidens engagemang ut? Vad är det som gör att Sverige är en ”överorganiserad” nation?

Sådana frågor brinner jag för och det är med glädje och stolthet jag inser att jag får jobba med sådana frågor inom ramen för en organisation som jag varit engagerad i sedan tretton års ålder. Då blev jag invald i styrelsen för UNF Unga Viljor i Floda. På den vägen är det. Sedan dess har jag haft olika förtroendeposter och engagerat mig både inom UNF, Junis och IOGT-NTO. Nu är det första gången jag får förmånen att jobba inom rörelsen som anställd – att få de förtroendevaldas förtroende att vara operativa. Det är flott!

Förlåt att det blev lite långt men nu känner ni mig! På återseende här på bloggen och ute i verksamheten,

Erik Wagner 
ansvarig för strategisk utveckling, IOGT-NTO

Det här inlägget postades i Kansliet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

