Debattartikel i Värmlands Folkblad

Vi har idag med följande debattartikel i Värmlands Folkblad med anledning av Miljöpartiets kongress i Karlstad i helgen:

I helgen har Miljöpartiet sin kongress i Karlstad och från IOGT-NTO följer vi särskilt behandlingarna av de motioner som vill att partiet ställer sig mot gårdsförsäljning. När Miljöpartiets förra kongress gick av stapeln var den aktuella utredningen om gårdsförsäljning inte färdig. Beslutet man tog då var att man inte ville äventyra vårt försäljningsmonopol för alkohol och att gårdsförsäljning bara skulle tillåtas om det kunde genomföras inom ramarna för Systembolaget. Utredningen som nu finns föreslår något helt annat. Att kalla det för gårdsförsäljning och tro att det fortfarande handlar om lokala bönders möjlighet att sälja sina produkter på gården är enligt oss missvisande. Om förslaget går igenom kan svenska och utländska producenter starta rena spritbutiker, inte bara på gårdar ute på landet utan mitt i samhällen och storstäder. De ska heller inte bara sälja sina egna produkter utan måste sälja andra alkoholdrycker av samma sort. Det är långt ifrån den ursprungliga tanken och är inte längre gårdsförsäljning, det är ett hot mot Systembolagets försäljningsmonopol.

I en Sifo-undersökning vi nyligen genomförde frågade vi svenska folket hur de ser på förbudet mot alkoholreklam i tv och 8 av 10 svarade att de tycker förbudet är bra. Bryter man ner det på partisympatier var det ett parti som stack ut. Hela 94 % av de som röstar på Miljöpartiet är för förbudet. Anledningen till att vi genomförde undersökningen är att alkoholproducenter i flera år gått runt svensk lag genom att visa sin reklam via de svenska tv-kanaler som sänder från Storbritannien. Vi har tidigare anmält detta och Konsumentombudsmannen granskar i skrivande stund ärendet. Det är en viktig fråga både principiellt då vi har en lagstiftning som systematiskt kringgås, men kanske framförallt ur ett folkhälsoperspektiv. Forskning visar att alkoholreklam gör att unga alkoholdebuterar tidigare och att konsumtionen ökar. Svenska folket står som förlorare medan producenter och tv-kanaler vinner genom ökad försäljning och annonsintäkter.

Vi hoppas på många intressanta diskussioner under Miljöpartiets kongress i helgen. Vi tror att medlemmarna, precis som vi, ser att det liggande förslaget till gårdsförsäljning inte är vad den förra kongressen öppnade dörren för och vi ser fram emot ett tydligt nej till utredningen. När det gäller alkoholreklam har Miljöpartiet tidigare lagt en motion i riksdagen om att förbjuda reklam för alkohol och vi ser gärna att man diskuterar problemet med tv-reklam och hur man från den politiska sfären kan jobba för att svensk lag på det här området ska upprätthållas. Vi ser fram emot framtida samarbeten och passar på att önska både de avgående och blivande språkrören ett stort lycka till.

Anna Carlstedt                                                      Monica Ståhl
Förbundsordförande IOGT-NTO                      Distriktsordförande IOGT-NTO Värmland

Fotnot:

Miljöpartiets kongress valde att säga nej till gårdsförsäljning. Läs mer hos Accent.

Annonser
Det här inlägget postades i Alkoholpolitik, IOGT-NTO tycker till, Media och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Debattartikel i Värmlands Folkblad

  1. Ping: Miljöpartister är mest kritiska mot alkoholreklam i tv - IOGT-NTO

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s