Alkoholreklam i tv – taskigt helt enkelt

Ett gäng tv-kanaler har visar alkoholreklam i svensk tv sedan 2003, trots att det är olagligt. Vi har fått många frågor och reaktioner på det – varför får de göra det? Varför försöker de kringgå svensk lagstiftning? Och vad ska alkoholreklam egentligen vara bra för?

Idag anmäler vi tv-kanalerna, annonsörerna och de näringsidkare som medverkat till att göra alkoholreklam i tv riktad till svenskar. Vi ber granskningsnämnden för radio och tv och Konsumentombudsmannen att vidta åtgärder enligt svensk lag och dessutom vända sig till de länder varifrån reklamen sänds och be dem stoppa sändningarna. Det senare har blivit möjligt genom EU:s nya audiovisuella direktiv.

Alkoholreklam i tv är olagligt, det får unga att börja dricka tidigare och börja dricka mer och dessutom är sju av tio svenskar emot det. Att strunta i unga, i svensk lag och i opinionen är helt enkelt rätt taskigt gjort. Vi tycker inte att de ska komma undan med det. Tycker du?

Läs vår debattartikel i Svenska dagbladet, anmälan och pressmeddelandet.

Det här inlägget postades i Alkoholkonsumtion, Alkoholpolitik, Media. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alkoholreklam i tv – taskigt helt enkelt

  1. Hans Lindgren skriver:

    Bra att ni agerar, hoppas att det ger resultat. För min del tycker jag det är självklart att de bryter mot alkoholreklamförbudet.
    Hans

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s