Mest vin på matmässan

Mat är nästan bara vin. Åtminstone verkade det så för den som besökte mässan Det goda köket i helgen. Var tredje utställare var leverantör eller producent av vin eller whisky. De flesta gick omkring med vinprovarglas i händerna. När folkvandringen mot pendeltåget började var folk rätt runda under fötterna. Det goda köket var i själva verket en vinmässa.

Samma mat=vin-syn präglar politiken. När jordbruksminister Eskil Erlandsson (C) pratar om sin vision ”matlandet Sverige” ligger fokus på gårdsförsäljning av vin och annan alkohol. Letar du efter alkoholindustrins seminarier under Almedalsveckan? Sök på ordet ”mat”. Väl där pratas det bara alkoholpolitik.

När började det här? Svaret är delvis 1995, när Sverige gick med i EU. Vi blev av med monopolet på alkoholtillverkning och därmed kunde människor tjäna pengar på att tillverka alkohol. Alkoholintresset började spira i Sverige. Femton år senare står det i full blom.

Jag tror att inte att matintresset är så obefintligt hos oss konsumenter som man kan tro när man besöker matmässan eller lyssnar på Eskil Erlandsson. Men alkoholindustrins ekonomiska intresse i Sverige är starkt nog att ta över. Både i näringslivet och i politiken.

Det här inlägget postades i Alkoholpolitik, Gårdsförsäljning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mest vin på matmässan

  1. Faster Sven skriver:

    Hur får du ”var tredje” till ”nästan bara”?

    Man ser det man vill se, och när det blir så här tydligt, skadas trovärdigheten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s