Is it fake free?

IOGT-NTO och UNF anordnade den 7 april ett seminarium kring alkoholreklam i samarbete med Folkpartiet. Seminariet hölls i EU-parlamentet och värd var Folkpartiets parlamentariker Cecilia Wikström. Talarna, från Sverige, Holland och Storbritannien, visade hur en stor del av alkoholreklamen i Europa idag har en ung målgrupp och hur den självreglering av reklamen som bryggarna genomför inte är tillräckligt effektiv.

Självreglering bygger till stor del på att konsumenterna själva anmäler reklamen, vilket betyder att den först sänds och sprids och att ansvaret sedan lyfts över på en, ofta ung, konsumentgrupp. Dessutom ställer sig flera av de bryggare som är värst i klassen utanför arbetet med självsanering och är därmed än svårare att nå. Självsanering och etiska policys bland bryggerierna må vara ett komplement till lagstiftning, men inte något substitut för densamma.

Seminariet ”Is it Fake Free?” skapade bra diskussioner mellan organisationer, politiker och företrädare för industrin. Vi ser fram emot en fortsatt debatt. Läs gärna Cecilia Wikströms egna reflektioner på:  http://ceciliawikstrom.blogspot.com/

Annonser
Det här inlägget postades i Alkoholpolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s