EU i vardagen: Större text på förpackningen

Sitter och kollar nyttiga Internetsidor för att kunna bevaka vad som händer i EU när jag trillar in på den här sidan .

Där står det bland annat

”Huvudregeln för livsmedelsmärkningen i EU är att den inte får vilseleda konsumenterna. Syftet med förslaget är att modernisera och förbättra EU:s regler om livsmedelsmärkning så att du som konsument får de uppgifter du behöver på ett lättförståeligt sätt. Förutom större text på förpackningen diskuteras en rad andra områden.”

Det borde väl betyda alkoholkonsumenterna inte får vilseledas och att en varningstext ska finnas på alla alkoholhaltiga drycker där det står

”Alkoholen i denna vara är delaktig i;

* 7,4 % av all ohälsa och förtidig död i Europa under ett år
* 15.000 dör i Europa under ett år
* 10.000 personer dör i trafikenvarje år på grund av rattonykterhet i Europa under ett år
* Upp till 9 miljoner barn tvingas växa upp med en eller två föräldrar som missbrukar
* 60.000 barn i Europa föds med undervikt varje år
* 2.000 mord begås i Europa varje år
* 125 miljarder euro är kostnadenför Europa varje år”

Troligtvis får alkoholindustrin göra större etiketter på sina varur för att få med all nödvändig varningstext för att inte vilseleda sina konsumenter…

Annonser
Det här inlägget postades i Alkoholpolitik, Johannes Hjalmarsson och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s