Inte många reaktioner till McDonalds (än)

I Svenska Dagbladet uttalar sig McDonalds svenska presschef angående serveringstillstånd på Arlanda. På frågan om de fått några reaktioner svarar han att det är väldigt få som brytt sig.

Så till alla som är upprörda över att en påstått barnvänlig restaurangkedja aktivt vill börja sälja öl – skicka ett mejl till McDonals och säg vad du tycker och fråga dem hur de egentligen tänkt.  En adress är mcsvar@se.mcd.com

Det här inlägget postades i Kampanj och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Inte många reaktioner till McDonalds (än)

  1. laxrom skriver:

    Jösses! Är du upprörd? Det gäller en restaurang, med delade bordsplatser. För övrigt så tvivlar jag på att det blir särskillt gott med Big mac och en öl i pappmugg. Men eftermiddag ska jag ut och testa för att sedan rapportera till bloggen min.

  2. Peter skriver:

    Visst är jag upprörd. Dels handlar det om ett enskilt ställe som barnfamiljer verkligen väljer när de är på Arlanda och har begränsad resebudget samt vet att barnen har en relevant meny.
    Men frågan är större än så. Vad kommer sedan? Kommer även Max på Arlanda att söka tillstånd? Kommer fler McDonalds ute i landet att söka om något år med hänvisning till Arlanda? Kommer i så fall andra konkurrenter att söka? Så blir frågan en näringspolitisk fråga om konkurens istället för en folkhälsofråga.

  3. Anders skriver:

    ”Visst är jag upprörd. Dels handlar det om ett enskilt ställe som barnfamiljer verkligen väljer när de är på Arlanda och har begränsad resebudget samt vet att barnen har en relevant meny.”

    Peter, varför tror du att menyn ändras förutom ölen?
    Kan du själv inte gå på en restaurant som serverar alkohol?

    Problemet med er nykterhetsivrare är att ni ständigt moraliserar och fördömer andras val av livsstil. Det är som om ni är rädda för att andra kanske har det roligare än vad ni har. Och då skriker ni på förbud.

  4. Peter skriver:

    Personligen har jag inga som helst problem att gå till ett ställe som serverar alkohol. Att inte göra det idag skulle göra urvalet av ställen klart begränsat. Och det är det som är problemet. Att det finns för få ställen utan alkohol. Då talar vi inte främst om mig utan om alla de som har problem med alkohol. Som vet att de skulle må bättre att vara på ett alkoholfritt ställe. Och deras anhöriga. Och de förväntansfulla barn som lever med en förälder som dricker riskfyllt. 400 000 barn beräknas detta vara, dvs inte några enstaka. Varför ska inte dessa personer hitta ett ställe utan alkohol på Arlanda? Vad är det för solidariskt tänkande? Det är verkligen att fördöma andras val av livsstil att inte kunna avstå sin öl ens på McDonalds trots att det hjälper andra.

  5. laxrom skriver:

    Kanske borde sluta sälja öl på ICA, så att barn till alkoholister kan få växa upp i lugn och ro. Du är en stjärna, Peter. En sann stjärna.

  6. Anders skriver:

    Jag visste inte att du själv har alkoholproblem vilket kastar ett nytt ljus över ditt första inlägg.

    Men jag tror inte alkoholister- eller barn till alkoholister – hjälps av förbud.
    De hjälps av att den person som har problem slutar, eller kraftigt begränsar, sitt drickande.

    Det gör han eller hon garanterat inte pga förbud. ”här finns inget att dricka så då är jag nykter” – det stämmer inte med verkligheten.
    Och om man inte klarar av att alkohol är tillgängligt så måste man söka hjälp, eller hur?

    Samhället ska inte anpassa sig till de som inte kan hantera alkohol, utan tvärtom.

  7. Peter skriver:

    Några alkoholproblem har jag inte och har inte haft. Där uttryckte jag mig otydligt.
    Från IOGT-NTO:s sida har vi ett solidariskt synsätt till dem som inte kan hantera alkohol. Det betyder inte förbud men väl begränsning. Den som i nuläget har kontroll över sin konsumtion kan förmodligen avstå sin alkohol på vissa ställen och vid vissa tider av omtanke med dem som inte kan och de barn och anhöriga som inte tycker stämningen blir muntrare med alkohol.

  8. Danne skriver:

    Tack för tipset att kontakta McDonalds!

    Jag har skickat ett mail och sagt att nästa gång jag är på Arlanda skall jag ta mej en stout till min Big Mac och även uppmuntrat dom till att servera öl på fler ställen.

  9. Joel skriver:

    FÅR VI SUPA VART VI VILL! JAG SKA BLI SUPERPACKAD OCH BETE MIG SOM ETT SVIN!!

  10. Annie skriver:

    Jag har precis tryckt på sänd på mitt mejl till McDonalds!

  11. Peter skriver:

    Strålande insats Annie! Tack.

Kommentera

