Efter några dagar på ön och en stor mängd olika seminarier har jag samlat mina observationer. Min utgångspunkt har varit att om alla göra det – då måste det ligga något i det. Här är mina topp-10 bästa tips till dig som kommer att planera seminarie inför nästa års Almedalsvecka:
- Använd er av metoden ”panelsamtal”. Det blir alltid kreativt och lyfter vilket arrangemang som helst.
- Tänk på att ”ju fler desto bättre”. Ingen panel kan vara stor nog.
- Använd er av medelålders män. De är duktiga på att hålla sig kort, ständigt hålla sig till ämnet och är ofta roliga på ett fräscht och modernt sätt.
- Rubriksättning är sekundärt. Flummiga formuleringar lockar en bredare målgrupp.
- Ta er tid. I Almedalen har de flesta mycket tid över. Ert ämne är viktigt och centralt – sätt av minst 2-3 timmar.
- Bjud bara på rosé. Det är fortfarande oerhört hett och vi alla likadana. Alla älskar denna dryck.
- Ett utifrånperspektiv rör bara till. Se mötet som internt.
- Se tiderna som ungefärliga riktlinjer. En sluttid är alltid flyttbar. Det är helt okej att dra över tiden.
- Låt publiken ställa många frågor. De är säkert mer förberedda än er moderator och er panel.
- På tal om moderatorer – välj en kändis. Pålästa moderatorer som kan ämnet berikar sällan samtalet.
Följer ni dessa tips så är succén given!
/Erik Wagner – ansvarig för strategisk utveckling
Uppdatering med Bubblare till nästa år:
- Webbsänd inte. Kunskap är flyktigt och bör helst inte dokumenteras. (Tack till Hanna Broberg, Vårdförbundet)
Pingback: Almedalen, dag 5 – Björklunds nya danska stöld, jämställdhetsbonus och kd ramlar ur riksdagen! « Riktigt illa
Pingback: Makthavare.se » 10 tips för ditt seminarium
Pingback: Granska statistiken - en av lärdomarna från Almedalen | Kristina Alexandersons blogg
Pingback: DestinationsArenan - Almedalsveckan 2012 - DestinationsArenan
Pingback: Heta tips för bättre seminarium
Pingback: Heta tips för bättre seminarium | HRstream.se