Mina heta tips till alla seminarieansvariga!

Efter några dagar på ön och en stor mängd olika seminarier har jag samlat mina observationer. Min utgångspunkt har varit att om alla göra det – då måste det ligga något i det. Här är mina topp-10 bästa tips till dig som kommer att planera seminarie inför nästa års Almedalsvecka:

  1. Använd er av metoden ”panelsamtal”. Det blir alltid kreativt och lyfter vilket arrangemang som helst.
  2. Tänk på att ”ju fler desto bättre”. Ingen panel kan vara stor nog.
  3. Använd er av medelålders män. De är duktiga på att hålla sig kort, ständigt hålla sig till ämnet och är ofta roliga på ett fräscht och modernt sätt.
  4. Rubriksättning är sekundärt. Flummiga formuleringar lockar en bredare målgrupp.
  5. Ta er tid. I Almedalen har de flesta mycket tid över. Ert ämne är viktigt och centralt – sätt av minst 2-3 timmar.
  6. Bjud bara på rosé. Det är fortfarande oerhört hett och vi alla likadana. Alla älskar denna dryck.
  7. Ett utifrånperspektiv rör bara till. Se mötet som internt.
  8. Se tiderna som ungefärliga riktlinjer. En sluttid är alltid flyttbar. Det är helt okej att dra över tiden.
  9. Låt publiken ställa många frågor. De är säkert mer förberedda än er moderator och er panel.
  10. På tal om moderatorer – välj en kändis. Pålästa moderatorer som kan ämnet berikar sällan samtalet.

Följer ni dessa tips så är succén given!

/Erik Wagner – ansvarig för strategisk utveckling

Uppdatering med Bubblare till nästa år:

  • Webbsänd inte. Kunskap är flyktigt och bör helst inte dokumenteras. (Tack till Hanna Broberg, Vårdförbundet)
Detta inlägg publicerades i Almedalen och märktes . Bokmärk permalänken.